هولدینگ عابد
هولدینگ عابد

آشنایی بیشتر با پنجره گیوتینی

پنجره گیوتینی

پنجره گیوتین چیست؟

کلمه گیوتین از پزشک فرانسوی جوزف گیوتین گرفته شده است که دستگاهی را با همین نام در سال 1789 اختراع کرد. معماری آن را به عاریت گرفت و معنای آن را تغییر داد و آن را به یک اصطلاح پرکاربرد در صنعت در و پنجره تبدیل کرد.

واژه گیوتین به دلیل تشابه حرکت عمودی این دستگاه در قرن هجدهم و پنجره امروزی برای هر دو استفاده می‌شود. به همین علت امروزه به سیستم‌های پنجره با قابلیت جمع شدن عمودی، پنجره‌های گیوتینی نیز گفته می‌شود. البته این محصولات با نام پنجره پاناروما نیز شناخته می‌شوند.

 

یکی از پرطرفدارترین محصولات مجموعه عابد پنجره گیوتینی است که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود. این محصول نوعی پنجره مدرن است که دید وسیع و کاملی از محیط برای شما فراهم می‌آورد و گاها نیز به عنوان دیواره‌ی شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پنجره‌های گیوتین را به سمت پایین یا بالا جمع می‌کنند و در اکثر رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، هتل‌ها، ویلاها و منازل مدرن و مراکز خرید بکار می‌برند. پروفیل استفاده شده در این سازه‌ها باید بسیار مقاوم باشند و بتوانند وزن شیشه وسیع استفاده شده در آنها را داشته باشند.

علاوه بر آن ظرافت بالایی باید در طراحی و ساخت آن داشته باشند زیرا هر چه عرض فریم کم‌تر باشد و نما بیشتر از شیشه تشکیل شده باشد، زیبایی بیشتری خواهد داشت. علاوه بر مسائل ذکر شده، این سازه‌ها باید دارای مقاومت و عایق بندی خوبی باشند زیرا قسمت اعظم آنها در مجاورت فضای خارجی است و باید با شرایط جوی مختلف سازگار باشد. همچنین میزان تبادل هوا وقتی پنجره بسته است نباید بقدری باشد که موجب اتلاف انرژی شود. توصیه می‌شود برای نصب پنجره‌های گیوتینی از کارشناسان خبره این حوزه راهنمایی بگیرید.

نحوه عملکرد پنجره گیوتینی

اساس حرکت پنجره‌های گیوتینی بصورت عمودی است که به جای پنجره‌های کشویی و ارسی بکار می‌روند. درحقیقت فریم این محصول به سمت بالا یا پایین حرکت کرده و فضای مورد استفاده پنجره را به حداقل می‌رساند زیرا هر لنگه در بالا یا پایین کنار هم قرار گرفته و استفاده بهینه‌ای از فضای داخلی به عمل خواهد آمد.

پنجره‌های گیوتینی تعدادی پنل ثابت و متحرک دارند. ممکن است دو پنل، یکی ثابت و دیگری متحرک و یا سه یا چهار پنل با بیش از یک پنل متحرک وجود داشته باشد. اگر تعداد پنل‌های متحرک بیش از یکی باشد هر دو در یک جهت حرکت خواهند نمود. علاوه بر آن به علت حرکت کامل پنل متحرک روی پنل ثابت، سیستم گیوتینی نسبت به سیستم‌های کرتین وال تا بیش از 50% دید بهتری ایجاد می‌نمایند.

پنجره گیوتینی

انواع پنجره گیوتینی و نحوه عملکرد آنان

اگر به دنبال خرید پنجره گیوتین هستید باید بدانید که این سازه نیز همانند سایر محصولات حوزه درب و پنجره دارای انواع مختلفی است که هر کدام ویژگی‌های منحصربفردی دارند. عموما آنها بر اساس تعداد پنل متحرک، جهت باز شدن و نحوه باز شدن به چندین دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه قصد داریم تا اطلاعات کامل‌تری را در این حوزه عنوان کنیم.

انواع پنجره گیوتین بر اساس تعداد پنل

پنجره گیوتین دو پنله: این پنجره‌ها دارای دو پنل یکی ثابت و یکی متحرک است. اصولا این پنل‌ها در ابعاد بزرگی تولید شده و پنل پایینی همواره ثابت است. پنل بالایی متحرک بوده و درصورت باز شدن به سمت پایین حرکت کرده و روی پنل ثابت قرار می‌گیرد.

پنجره گیوتین سه پنله: این سازه‌ها از سه پنل تشکیل شده‌اند که خود به سه دسته بازشو به سمت بالا، بازشو به سمت پایین و به سمت مرکز تقسیم می‌شوند.

پنجره گیوتین چهار و پنج پنله: این سازه‌ها عموما در مراکزی استفاده می‌شود که به جای استفاده از دیوار بخواهند از پنجره استفاده کنند و در عین حال نیز در برخی مواقع نیاز به باز کردن آنها داشته باشند. بنابراین از 4 یا 5 پنل شیشه‌ای به همراه قاب آلومینیومی استفاده کرده بطوری که باز شدن آنها ترکیبی از روش‌های بالا به پایین، پایین به بالا و به سمت مرکز می‌باشد.

انواع پنجره گیوتین بر اساس جهت باز شدن

در پنجره گیوتین سه پنله باز شو به سمت بالا پنل بالایی ثابت و دو پنل پایینی متحرک هستند. در مدل بازشو به سمت پایین بخش پایینی ثابت و دو بخش بالایی متحرک می‌باشند. البته مدل بازشو به پایین بیشتر در انواع دوپنله به‌فروش می‌رسد.

لازم به ذکر است که در این مدل پنجره‌ها باید حتما از ضربه گیر استفاده شود تا حین حرکت بالا و پایین بخش متحرک، آسیبی به لبه پنل یا پنجره نرسد زیرا قیمت پنجره گیوتین نسبت به انواع مدل‌های ساده بالاتر است. پنجره گیوتین سه پنله بازشو به سمت مرکز دارای حداقل سه پنل و یا بیشتر بوده که بخش مرکزی دارای پنل ثابت و دو بخش بالا و پایین متحرک هستند.

انواع پنجره گیوتینی براساس نحوه باز شدن

اگر پنجره به صورت با کمک دست باز شود بدان پنجره گیوتین دستی گفته می‌شود که از ساده‌ترین و قدیمی‌ترین مدل‌های این حوزه به‌شمار می‌رود. این مدل امکان آسیب به لبه پنل‌ها و گیره‌ها را افزایش می‌دهد. درمقابل پنجره برقی گیوتینی است که از به‌روزترین محصولات این صنعت بوده و باز و بسته شدن پنل‌ها با کمک یک موتور و نیروی الکتریکی انجام می‌شود. در این مدل فشار زیاد به پنل‌ها وارد نشده و پنجره دچار ضربه ناشی از باز و بسته شدن نمی‌شوند. اما اگر دسترسی به برق نباشد آنگاه با مشکل مواجه خواهید شد.

پنجره گیوتینی

دلایل استفاده از پنجره‌های گیوتینی

پنجره‌های گیوتینی بیشتر در فضاهای تجاری و تفریحی کاربرد دارند زیرا در آن واحد که قادرند تا بخش بزرگی از فضا را پوشش داده و مانند یک دیوار تمام شیشه عمل کنند، می‌توانند به عنوان یک پنجره ظاهر شده و در صورت لزوم جهت تهویه هوا باز و بسته شوند.

البته این بدان معنا نیست که نتوان از این سازه در منازل مسکونی استفاده کرد. در بسیاری از ساختمان‌های مدرن و لاکچری از سیستم‌های گیوتینی اتوماتیک استفاده شده که بسیار زیبا و در عین حال کاربردی هستند. با باز شدن این پنجره‌ها، فضا گسترده شده و امکان استفاده از فضای خارج ساختمان نیز فراهم می‌شود. میزان هوایی که این پنجره‌ها قادرند تهویه کنند چشمگیر بوده و درصورت بسته بودن به عنوان یک عایق صوت و حرارت عمل نموده و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کنند.

علاوه بر این موارد اگر تمایل دارید که مناظر خارجی را در داخل ببینید بدون اینکه نیازی به باز کردن پنجره داشته باشید و از نور  آفتاب حداکثر بهره را ببرید این محصولات انتخاب مناسبی خواهند بود. از سوی دیگر عدم نیاز به فضایی جداگانه هنگام باز کردن پنجره از عوامل افزایش محبوبیت آنهاست. درحقیقت با استفاده از پنجره گیوتین می‌توانید در فضاهای کوچک صرفه جویی نموده و حتی آنها را بزرگ‌تر جلوه داد.

عامل دیگری که پنجره گیوتین را از سایر محصولات درب و پنجره مجزا می‌کند، امکان استفاده از انواع شیشه‌ها در رنگ‌های مختلف است. بطوری که می‌توانید پنجره‌های رنگی جهت تغییر نور محیط نصب کنید و یا در هر قسمت از پنجره با استفاده از یک شیشه رنگی، نمایی متفاوت ایجاد نمایید.

سخن پایانی

امروزه در بسیاری از مراکز تفریحی و تجاری که نیاز به سیستم‌های شیشه‌ای بزرگ دارند از انواع پنجره گیوتین استفاده می‌شود. این سازه‌ها علاوه بر ایجاد دیواره‌های شیشه‌ای مانند نمای کرتین وال امکان استفاده از هوای مطبوع را با امکان باز و بسته شدن خود فراهم می‌آورند.

با استفاده از انواع پنجره گیوتینی اعم از دو پنله تا پنج پنله، بازشو به سمت بالا، پایین یا مرکز و دستی یا اتومات می‌توانید علاوه بر استفاده از نور خورشید و داشتن عایق صوت و حرارت، درصورت لزوم اقدام به باز کردن آنها نموده و از فضای خارجی سازه نیز بهره ببرید.

همچنین می‌توانید شیشه‌های مختلفی را از جمله شیشه ضد سرقت، لمینت، سکوریت و شیشه‌های رنگی استفاده نموده و رنگ نور را تغییر دهید. مجموعه عابد ارائه دهنده انواع در و پنجره دوجداره اقدام به عرضه انواع پنجره گیوتین نموده است. لذا در صورت تمایل می‌توانید با کارشناسان ما جهت استعلام قیمت و خرید پنجره‌های گیوتینی در تماس باشید.

 

مقالات پر بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *